ثقافة وفن

النوبة حتة منا … حملة إعلامية فريدة من نوعها من طلاب جامعة مصر الدولية

د. أحمد عبد الصبور

أقام عدد من طلاب جامعة مصر الدولية حملة إعلامية مميزة وفريدة ومختلفة من نوعها عن الحفاظ على اللغة والتراث والأصالة والعادات والتقاليد النوبية ، ودعوا كل جموع الشعب المصري لمشاركتهم تلك الحملة تحت شعار ” النوبة حتة منا ” ، وكتبوا على كل صفحات السوشيال ميديا الرسمية الخاصة بهم وكذلك المنصات الألكترونية ،،، ما يلي :-

إحنا حملة إعلامية مكونة من ٨ طلاب قائمين عليها من جامعة مصر الدولية و هم : فرح هيثم و حبيبة بدوي و لوچين السوهاجي و هايدي إيهاب و فريدة عمرو و ياسمين محمد و نور يونس و رودينا حسام .

الفكرة جتلنا لما عرفنا حاجات كتير مهمة عن اللغة النوبية و أكتشفنا من البحث بتاعنا أن معظم المصرين ميعرفوش عنها حاجة أو عندهم معتقدات إنها لغه تنطق ولا تكتب .

فهى لغة فريدة تحمل قصص و حكايات ٥٠٠٠ سنة و ساعدتنا في حرب أكتوبر و غيره .

فقررنا نعَّرَف الناس علي أهمية اللغة النوبية و أهمية الحفاظ عليها خاصةَّ لما عرفنا أن كتير من شباب و أطفال النوبة مش بيتكلموا بيها زي زمان .

فخوفاً أنها تروح و تاخد معاها كنز كبير من مصر و هو كنز ممثل في الحضارة النوبية المميزة ، فقررنا إننا نعمل الحملة دي علشان نوَعي كل المصريين عن وجود اللغة الفريدة دي في بلدنا أو إن إحنا نحافظ عليها حفظاً على الحضارة النوبية كلها ، لأن اللغة جزء كبير من الحضارة …

علشان نوصل الحملة بتاعتنا لكل المصريين بدأنا بتوعية الناس عن النوبة و عادتهم و تقاليدهم المميزة و تاريخها العظيم .

اظهر المزيد

مجلة مملكتي

مجلتنا هي نقطة شروع جديدة ومميزة لبناء أمرأة واسرة ومجتمع لائق ومتحضر.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى